Barn och idrott

 
Sov till sju. -13 grader här ute men det ska visst bli soligt framåt lunchtid. En liten baguett med skinka och gurka på till frukost tillsammans med kaffe. Norrbottensradion spelar just nu Erik Segerstedts  "I can´t say I´m sorry".
 
Dom har just pratat om ungdomar och idrott. Hur man kan förbjuda barn att satsa på elitidrott. Men går det? Om nu ett barn brinner för att utöva nån idrott, kan man då förbjuda detta. Det är väl detsamma som att förbjuda barn att sjunga eller spela ett instrument. Men det hör man aldrig talas om. Jag har ett barnbarn som brinner för hockey. Ska han då bli förbjuden att spela hockey eller att åka skridskor. Kanske man ska säga,ta en öl istället och vänta med hockeyn tills du blir stor. Ska man inte istället vara glad för att han lever ett sunt liv med träning och nyttig mat. Och han får göra det han vill.
 
En paralell till detta. Matte gick i första klass och klassen gick till biblioteket för att låna böcker. Matte ville alltid låna faktaböcker men fröken tyckte han skulle låna sagoböcker. Det slutade med att han inte lånade några böcker. Fick han inte låna det han var intresserad av så ville han inte läsa sagor heller. Man kan säga att fröken inte var diplomatisk.
 
Jag har nu börjat om på sockan som blev fel. Än så länge är den mörkröd och vit. Såg "Rektorerna" på tvåan igår kväll. Den ena rektorn var ju från Älvsbyn. Detta program var nog lämpat för lärare eller eventuellt föräldrar. Mig gav det ingenting. Sen blev det Efterlyst och jag gladdes år att Tomas Bodström hade rakat av sig mustaschen. Men Aro har sin kvar. Han klär inte i skägg och mustasch tycker jag. Men vem bryr sig. Sen såg jag också Chicago fire innan jag la mig. Kollade på sporten och såg att Argentina slog Sverige i fotboll med 3-1. Que sera!
 
Inget bestämt för denna dag eller denna kväll. Har börjat på en pocket av Mari Jungstedts "Det fjärde offret". Det är en deckare som utspelar sig på Gotland. Än verkar den spännande. Blir nog att läsa i den idag. Isabel ska komma hit idag och gå med mina sopor samt att lägga om mina tår.
 
Ha nu en fin dag. Jag hör av mig i morgon så hej då!
 
                               
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0