Limoncello

Sydliga vindar, 3 m/s, 4 grader och lite halvsoligt. Ska bli kallare till kvällen och solen ska försvinna på himlapällen. Hade ju tänkt handla idag men jag ids inte. Skjuter upp det till i morgon.

Började läsa en bok skriven av Andrew Taylor igår. Jag har läst den förut. Den är den första i Roth-serien och mycket bra. En bok som man har stor behållning av, när man läser den andra gången. Den heter "De fyra yttersta tingen" och jag kan verkligen rekommendera den. Igår skippade jag TV-tittandet på kvällen, och bara läste.

Har plockat fram färsk lax ur frysen som jag ska laga till och äta idag. Ska också städa i kylen nu, när den inte är så fylld. Har en massa tomatsåser som jag måste kolla datum på. Sen har jag fått ett recept på kålpudding (utan kolhydrater). Ska skriva ner den i min receptsamling. Ni ska nu få ett recept på Limoncello (citronlikör) som jag brukar göra.



Det ni behöver är en stor glasburk, 10 ekologiska citroner, 5 dl sockerlag (2 delar socker och 1 del vatten), 75 cl vodka.
Tvätta och skala citronerna med en potatisskalare. Det vita under skalet får ej följa med. Pressa saften ur frukterna. Lägg skalet i en stor glasburk tillsammans med silad saft, sockerlag och vodka. Rör om.
Låt blandningen stå svalt 5 dygn. Sila bort skalen och förvara likören i flaskor.

Prova att göra denna likör. Passar bra på sommaren och ska drickas iskall. Lycka till!

Ikväll är det match igen mellan SAIK och Brynäs nere i Gävle. Gäller vinna eller försvinna för SAIK i dag också. Vet inte om jag törs se den. Hua!

I alla fall ska jag se Emmerdale på lunchen. Ha ni nu en bra dag. Det ska jag i alla fall ha, trots att våren låter vänta på sig. Hej då!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0