Iris, söderbönan med snygga spiror

10 grader och sol, so far. En mugg kaffe och två mackor med herrgårdsost. Sen var jag vaken till en ny dag, söndag den 8 maj. Denna dag för 28 år sen dog min älskade mamma. Det var en söndag då också. Och det var ett strålande väder och båtens dag firades i Örebro. Jag minns allt så väl. Alla glassätande barn ut med Svartån, då jag gick hem från sjukhuset. All sorg jag kände för att min mamma gått bort. Men samtidigt en lättnad för att hon slapp lida mer. Iris, en äkta söderböna med snygga spiror, som hon sa. Jag saknar dig mamma!

Det blev mycket tv-tittande i går kväll med det lånade kortet. Såg  "Kommissarie Lewis", "Brottskod: Försvunnen" bl a. Men mina ögon hade svårt att hålla sig öppna framåt natten. Så jag var tvungen att gå till sängs. Jag har nu sovit gott och känner mig pigg i huvudet. Men vad jag ska göra av dagen, vet jag inte. Måste gå till Ica och handla mat som jag ska ha i veckan.

Matte kommer till lunch men far sen till jobbet. Vet ännu inte vad jag ska laga för mat. Kanske det blir tonfisksallad. Har inte så mycket att välja på, tror jag.

När jag sitter vid datorn lyssnar jag på radion. Just nu, nyheter. Hör om mycket dödande ute i världen, även i vårt lilla land. Respekten för människoliv finns inte. Däremot mycket krig och elände. Striden om makten bara håller på och håller på........ Hur less kan man bli av detta missbruk. Och i detta land grälar regeringen med oppositionen. Såg Janne Josefssons program om arbetslösheten, och regeringens misslyckade fas 3. Skrattretande att svenska folket går på denna bluff. Men, men!

Nu ska jag koka ägg till salladen. Och efter lunch blir det utgång i det vackra vädret. Ha det så bra, hej då!  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0