Räkmacka

Jag skriver tidigt idag. Beror på att jag vaknade tidigt och var upp och kokade äggen som jag ska ha till räkmackorna, som Birgit och jag ska äta till melodikrysset senare.

Det är -3 grader och grått på himlen. Men SMHI har lovat sol på eftermiddagen. Utgång om jag kan slita mig från stickningen. Jag hade inte tänkt börja förrän i dag med tröja 4 år. Men kunde inte hålla mig utan la upp och stickade resåren. Sen efter lunch börjar jag med bakstycket och mönstret. Få se om jag klarar av detta mönster. Spännande må jag säga.

Till lunch blir det tunnpannkaka med grädde och hjortronsylt. Till middag kålpudding. Sen blir det väl att se på längdskidor en stund. Ser fram mot att se "Downton Abbey" ikväll. En underbar serie i min smak. Är visst en film på fyran senare. "Italian job" tror jag den heter. Kanske jag ser den också. Skönt att meloditjosan är slut för denna gång. Åtminstone den svenska delen.

Så åkte SAIK på däng igår, så nu blir det en sista och avgörande match i morgon. Nu får grabbarna sätta ner benet och skärpa sig. Annars är det slut för denna säsong.

Nu hör jag på "Ring så spelar vi". Roligt att höra så olika musik från visor till hårdrock. En och annan klassisk melodi kan blanda sig i också. Just nu spelas Toto. När jag var med som veckans webbvinnare, önskade jag Sven Bertil Taube som sjöng "Stranden" av Mikis Theodorakis. Appropå musik, såg jag en dokumentär igår på tvåan om den kurdiska sångaren Ciwan Haco. Han har ju bott i Sverige i 28 år men gjorde en resa tillbaka till sin födelsestad. Han höll en konsert där för en miljon människor. Kan ni tänka er hur många det var. Det kurdiska språket har ju varit förbjudet tills nyss i Turkiet. Vilken känsla det var för honom att få framföra sina sånger i sitt hemland utan att bli arresterad. Och dom som lyssnade kunde texterna och sjöng med. En miljon personer.

Nej nu ska jag ta mig en dusch och sen göra räkmackorna. Jag gör dom på mjukkaka. Isbergssallad, ägg, citronmajonäs, räkor, gurka. Ska också vara en citronskiva. Men jag har glömt köpa citron så det får vara för denna gång. Struntar också i dillkvisten. Smaklig måltid och hej då! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0