Europadagen

I dag är det europadagen enligt almenackan. Vad det innebär vet jag inte, men det har väl med EU att göra. För mig är det alltid värlsdagen. Är man humanist så är man.

Vaknade i en mulen morgon men nu skiner solen och det ska den visst göra hela dagen. Har just druckit mitt morgonkaffe och ätit en lingongrova med ost på. Så nu börjar en ny dag. Har skött om mina pelargoner nyss. Dom längtar visst ut men får vänta på värmen ett tag. När den kommer får dom vara ute på dagarna men vara inne på nätterna till den 9 juni.

Idag ska hag tvätta kl.13. Sen ska jag ut en sväng och köpa mjölk och ost. Det passar så bra medan jag väntar på maskinerna. Bytte i sängen i går så jag har nog två maskiner. Till lunch gör jag potatismos och grillkorv. Gör pannbiff och potatis till middag. Lyssnar nu på radion, "Mannheimer & Tengby". Gillar det programmet.

I går kväll såg jag på TV, "Lyckohjulet" och sen "Brottskod: Försvunnen". Sen var det speedway från Göteborg som jag såg. La mig sen och läste en stund, men mina ögonlock blev så tunga, så det var bara att lägga ifrån sig boken och sova. Ska snart fortsätta sticka, det är så roligt med spetsmönstret.

Oscar och  Pernilla kom hit i går eftermiddag. Nu när man inte ser Oscar så ofta, ser man vad han växer. Han fyller ju snart tretton år och har dragit iväg på längden. Det är på barnen och helst barnbarnen man märker att man själv har blivit gammal. 

I går var det mammas dödsdag. För 27 år sedan dog hon 68 år gammal. Märkt av reumatisk värk och dåliga njurar (pga alla mediciner). Hon fick somna in lugnt och stilla. Jag minns allt vad som hände denna dag. När jag gick från sjukhuset var det varmt och skönt ute. Det var på eftermiddagen och det var söndag, Örebro firade båtens dag så det var jättemycket folk ute i rörelse, när jag passerade marinan. Jag tyckte det var konstigt att alla var så glada och nöjda. Tills jag kom på att dom visste ju inte att min mamma var borta. Pappa var helt nedbruten av sorg. Den dagen glömmer jag aldrig. Och nu är det så länge sedan. Ja tiden går fort fram.

Nu får jag bryta mitt skriv och göra annat. Hoppas det blir lite varmt i dag. Skulle var skönt att hänga bort vinterjackan. Ha en bra söndag så hörs vi i morgon. Hej då!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0