Lekar och sånt

Sol i dag, men vet inte hur länge. När vi kom till Luleå i går regnade det, men vad gjorde det när födelsedagsbarnet strålade som en sol. Uppvaktningen var stor. Både gammal och ung kom och det gick åt mycket tårta och pizza. Vid ettiden kom vi dit och for hem vid sjutiden. Alecs bästa fördelsedagspresent, enligt honom, var en Star War gubbe. Kommer inte ihåg namnet på denna gubbe, men han var inte stor. I alla fall var det en lyckad födelsedag, även för mormor.

I dag ska jag ut en sväng. Affärerna har nåt slags jippo, så det kan jag kolla på. Ingen lunch med Matte i dag men middag vid fem. Alla räkningar är nu betalda, suck, och det blev inte mycket kvar. Får hoppas på Mattes bidrag till maten. Det blir en lugn dag. Skönt att inte ha nåt att passa, utan ta dagen som den kommer. Ska också sy den där duken av lakanet som jag köpte på Kupan. Kanske jag går på tygaffären och köper nån billig spets som jag kan kanta duken med. Har ju tänkt att det ska bli en riktigt somrig duk. Få se hur det blir med den saken. Har snart stickat en vanlig raggsocka av det blå garnet, som blev kvar.  Har gjort en vit rand på skaftet. Ser marint ut om ni förstår vad jag menar.

Tänkte på en sak när jag såg Alec leka med Star War gubben. Kommer ihåg hur vi lekte när jag var liten. Byggde mycket kojor och lekte affär. Varorna i affären var blad, stenar, bark, kvistar, barr osv. Ibland hade man fått några tompaket som man kunde skylta med. T ex havregryn eller tvättmedel. Man lekte mest ute både sommar och vinter. Man behövde inte så många grejer, hade roligt ändå.  Sen var det mycket idrottslekar. Och dom var ju roliga, åtminstone för mig. Nu verkar det som om man måste ha så mycket grejer för att roa sig. Men sån är tiden. Huvudsaken att man får använda sin fantasi. Minns Isabel som lekte mycket affär i sitt rum. Hon använde strykbrädan som disk och en gammal räknemaskin som kassaapparat. Hon hade ju inte livsmedelshandel utan klädaffär. Ibland lekte hon att hon hade restaurang. Nu jobbar hon på leksaksaffär.

När vi passerade bron över Luleälven såg jag hur mycket vatten det är. Men ändå mer vatten var det när vi passerade bron över Piteälven. Tur att jag bor högt upp. Ingen risk att jag kommer under vattnet. Skulle också vara kallt denna tid för ett bad. 

Nu ska jag göra nåt annat. Glad att datorn fungerar än, om än det strular mycket. Provade Isabels dator och jag kan säga att det var skillnad mot min. Man kan ju inte få allt här i världen. Håller tummarna för ett bra väder. Sköt nu om er och ha det bra dag så kanske vi hörs i morgon. Hej då! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0