Håll i gång i skogen

Läste i Pite Tidningen i morse om att LRF kräver att bärplockare ska betala markägarna för bären dom plockar. Vad tror ni händer? Kommer det att bli livat i skogen? Undrar om inte allemansrätten gäller längre då?
Samtidigt läste jag i förra veckan att ett bärföretag skulle anställa ungdomar, att plocka bär.  Första fyra veckorna skulle vara praktik (utan betalning). Sen skulle en del få anställning. Då är det kanske slut på bärsäsongen?
Mannen bakom bärföretaget skulle jag inte lita på ett ögonblick. Han arrenderar poolbadet här i byn och förra sommaren stängde han badet, bara så där, för att han hade lust. Världen är bra knäpp ibland.

Annars skiner solen i dag från en blå himmel. Än så länge i alla fall. Var ute en stund i går. Var ganska skönt, fast det inte var nån solvärme. Först var jag på Kupan och köpte dom där blå muggarna samt en bok, Noel Barbers "Ljus och skugga". Lämnade också några böcker som dom kan sälja. Veckans goda gärning kanske. Sen var jag på Ica och handlade lite, bl a en glass. Snaskfia där!

När jag kom hem la jag mig att läsa en stund, för vilans skull och sen gjorde jag korv stroganoff med ris. Efter mat och disk fortsatte jag att läsa. På Tv såg jag "Harry och Charles", en ny norska serie som handlar om den danska prins Karl och prinsessan Maud. Serien är i tre delar och det ska jag väl orka med att se.

I dag blir det väl en tur ut. Måste komma ihåg att köpa blomjord. Ska göra sparrissoppa till lunch och till middag blir det chili. Få se om jag orkar dammsuga och vaska. Fast egentligen tror jag att jag väntar tills jag har jordat ner, när jag sätter blommor i balkonglådorna. Hur försiktig man än är, så har man jord överallt när man är klar. Känns det igen?

I kväll ser jag "Kören" på ettan. Kanske också "The mentalist" på trean. Sen blir det nog boken igen. Få se vilken dag jag tar mig till plantförsäljningen, kanske i morgon. Nu har jag väl inget mer att förtälja er. Ska nu sticka en stund, har inte mycket kvar på raggsockan, sen blir det nåt annat att sticka.

Ha det nu så bra! Hoppas värmen kommer nu, så vi har nåt att klaga på. ♣ Hej då!♣

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0