Muta min hjärna

Just nu regnar det. Kan väl vara skönt efter värmen i går. Men enligt radion ska det ljusna och bli uppehåll. I alla fall behöver växtligheten lite blött då och då.

På TV såg jag dansarna i går kväll. Många av dom är inte mer än arton, men så superduktiga. När jag ser detta program, kommer jag att tänka på min lilla dotter, Isabel. Hon var så intresserad av balettdans när hon var i 4-5 årsåldern. Det hände att TV visade balett och då satt hon som klistrad vid TV-n. En morgon då jag höll på att bädda , fick jag se henne i nattlinne med en chiffonskarf fladdrande efter sig och med stövlar på, dansa på den snöiga gräsmattan. Det var en syn för gudar. Skulle haft en videokamera då.

Innan dansarna såg jag ett program från Ullared. Blev smått chockad när jag såg en familj, som tillbringade två veckor av semestern med att shoppa. Handlade, hör och häpna, för 54000 kronor. Det måste väl vara fel på såna människor. Eller?

Dagen före midsommarafton försvann en kvinna från byn. Hon är en av de finaste kvinnor jag känt. För många år sen var vi, hon och jag, svägerskor. Jag var gift med hennes mans bror. Ett tag umgicks vi mycket, när vi båda bodde i södra Sverige. Men när jag skilde mig tappade vi kontakten. Tyvärr! Nu bor vi båda i byn. Jag har hört mycket skitprat om hennes försvinnande. Skärpning bybor, prata inte om sånt ni inte vet. Hon är fortfarande försvunnen, och tänk på hennes anhöriga som lider av detta. Jag kan ju tänka mig hur jag skulle lida om det drabbade mig. Men folk är så, när dom låter sina elaka tungor löpa. Hoppas att det kommer en ljusning!

Appropå försvunnen, så såg jag inte katten igår. Den håller sig nog undan. Den är ju van att vara ute i ur och skur, när den har varit utstängd på balkongen. Jag tror den njuter av sin frihet.

I dag ska jag jag börja på en ny bok eftersom jag har läst ut "Svinhugg". Boken jag ska börja med heter "Svartvintern" och är skriven av Marianne Cederwall. Alltså samma författare som till den förra boken. Om jag ska göra ett omdöme om den bok jag läst så säger jag "läsvärd och lättläst". Ibland retade jag mig på att texten verkade censurerad. T ex som om det hade fallit bort nånting ur handlingen. Men med lite fantasi så ordnade det sig ändå. Jag kan känna igen detta när jag själv skriver. Jag skriver en sak men menar mer än det jag skrivit ner. När jag sen läser vad jag skrivit märker jag, att det har fallit bort text som jag tänkt bara. Men jag vet inte om så är fallet med boken. Bara en tanke.

Nu har jag slut jordgubbar. Köpte en liter i går. Nu har priset gått ner, så man behöver inte ruinera sig på jordgubbar. Måste nog ut och köpa mera. Är jag beroende? Nja, kanske. Det är ju så kort tid man får äta dom. Fastän jag har så ont i lilltån, så plågar jag mig, för att köpa dessa gubbar.Om jag bara hade ögon att se min lilla tå, vad som fattas den. Men tyvärr kan jag inte se den. Det är som under tån. Och det verkar som om ingen vet vad felet är. Ont gör det ju bara när jag går, med sko på. Får väl vänta till den 28:e när jag ska till fotvården. Om jag då kan ta mig dit (pga tån). Nån får väl muta min hjärna med en liter jordgubbar.

Hade tänkt servera kräm och mjölk till lunch, om det var värmebölja idag. Nu är det väl ingen direkt värmebölja, men jag håller fast vid krämen. Till middag gör jag biff med lök och färsk potatis. Första färskpotatisen jag äter i år. Ska bli gott.

I kväll fortsätter jag se dansarna på TV.  Säkert hittar jag nåt mer att titta på. Ni får väl kolla i morgon vad det blir. Nu har det slutat regna så jag tar en tur på balkongen, och torkar av det som blivit blött. Det brukar ju inte bli så blött om det inte slagregnar. I alla fall får ni ha det så bra nu i dag, så hörs vi i morgon. Hej då!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0