Mörkt och trist

Sänder en tanke till de som sörjer sina anhöriga efter den svåra olyckan norr om Piteå. Det är hemskt att sådana olyckor måste hända.

Vädret är idag är inte det bästa i mitt tycke. Vaknade vid tretiden av att regnet bara vräkte ner. Jag brukar inte vakna av ljud utifrån, men nu gjorde jag det. Och jag som vattnade blommorna på balkongen i går. Helt onödigt kan jag säga. Visserligen är det tak ovanför balkongen, men det brukar skvittra in lite vatten ändå.

Jag såg filmen "Flyga drake" igår kväll. Efter att ha läst boken blev jag lite besviken. Men det brukar man bli. I boken hände mer än i filmen. Men på det stora hela fick man en inblick i vad som hände. Det är en sann historia om de två pojkarna i Afganistan, innan den ryska invasionen. Boken fick mig verkligen att tänka över livet som sådant. Skådespelarna i filmen är helt okända och dom är fantastiska. Fastän filmen är amerikansk, så är språket det afganska. Det är skönt att man slipper höra det amerikanska språket talas i Afganistan och Pakistan.

I dag efter lunch måsta jag fara till vårdcentralen och lämna prover för sprutan. Pga tån kan jag inte gå dit, utan måste ta taxi. Blir dyrt det. Hade Matte inte jobbat så hade han skjutsat mig, men nu blir det att åka taxi. Dom tvåhundra skulle jag hellre behövt till nåt annat.

Varmkorv till lunch idag. Till middag skinksås och färsk potatis. Igår åt vi fläskfilé av bästa sort, med bearnaissås och pommes frites. Gott var det i alla fall. Sällan man får så bra filé. Kan ha varit för att den var färsk och inte fryst. Matte kom med en påse M, som jag skulle ha till filmen. Han är då för gullig.

Fr o m den första augusti blir det en ny lag, vad det gäller reklam i TV. Så nu behöver fyran inte vänta 20 minuter mellan reklampauserna. Då kan man tänka sig hur det blir. För mig blir det ändå mindre att se på reklamkanalerna. I går när jag såg filmen på fyran, blev jag störd av avbrotten. Tänk er att lägga nyheterna mitt i en film, bara det kan man bli störd på. Sen har fyran så långa reklamavbrott. Tillgodo ser vi oss reklamen? Nej, tvärt om. Man blir bara arg.

Nu till boken. Jag har snart läst ut "Glasfåglarna". Den handlar om Nancys uppväxt i en fattig familj. Hon är yngst av fem syskon. Fadern jobbar på sågen och mamman är hemmafru. Dom äger huset som står på ofri grund. Huset är helt omodernt, saknar el, vatten och avlopp. Tror det ska vara på 30-talet. I alla fall före andra världskriget. Hon som skrivit boken, Elsie Johansson, verkar ha upplevt det hon skriver om. Fortsättning följer nog i nästa bok "Mosippan". Boken är lättläst och på sitt sätt fängslande. Ser fram emot fortsättningen.

Nu är det hög tid för min dusch. Tänk att lite vatten kan förnöja min dag. Skönt att känna sig ren och fräsch. Ha det bra i eran vardag och så höres vi i morgon. Hej då!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0