Trettondagen

Det var så att  tre resande män upptäckte  en stark lysande stjärna på himmelen. Dessa tre män var heliga kungar som samtidigt var österländska stjärntydare, vid namn Kasper, Melchior och Balthasar. De följde stjärnans sken och kom till stallet där Jesus var född. De uppvaktade det lilla barnet med guld, rökelse och myrra. Detta hände tretton dagar efter Jesus födelse. Den dag som Jesus föddes kom att kallas juldagen och dagen som männen fann stallet kom att kallas trettondagen. 
                                           
                                                  

Därför firar vi denna dag. Hur många vet det? Av dom som är unga nu, tror jag inte att det är många som vet. Men det går väl bra ändå.

Fortfarande kallt, under 20 grader.  Få se när man kan gå på affären och köpa frukt och grönt. Man skulle ha en frigolitlåda som man kunde frakta hem det gröna i. Gurka och sallad är mest otåligt när det gäller kyla. Man kan ju leva utan grönt också. Köpa frusna grönsaker eller på burk. Det ger sig.

Det blev ju TV-tittande i går som vanligt. Såg att jag missade dansprogrammet på femman. Men det kommer i repris i helgen. Idag blir det skidåkning och skidskytte mellan 12.20 och 16.30 på ettan. Skidorna är i fristil och 30 km för herrar och 15 km för damer. Skidskytte är damernas stafett. Så det blir inte mycket annat att göra.
Ikväll ser jag "Tess" på tvåan kl.20 och sen kanske jag ser Zorro på trean. 

Maten i dag blir nog rester. Har köttfärssås och pannkaka i kylen. Det är bara att blanda och ge. Jag har också Bullens varmkorv. Man behöver då inte svälta. Inte än i alla fall.

Har väl inget mer att skriva om nu. Konstigt att jag har nånting att skriva om när man tänker på hur enahanda jag lever. Jag skulle kunna skriva om mitt ben men jag vill inte. Ni får ju höra mycket annat gnäll så ni slipper.
Ha nu en glad trettondag och njut av ledigheten. Vi hörs nog i morgon så hej då!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0