Grattis Isabel

                              
 

Ja idag fyller Isabel, mitt yngsta barn 25 år. Tyckte det var som igår då hon var en liten plutt som följde sin mamma överallt. Nu är hon stor, gift med Johan och mamma till Alec. Grattis hjärtat, presenter väntar här.

I dag är det tjugondag Knut. Knut var en dansk kungason på 1100-talet. Han blev dräpt av sin bror denna dag, den 13 januari, blev helgonförklarad efter sin död.

Numera säger man att man slänger ut julen på tjugondag Knut. När jag var liten var det julgransplundring denna dag men det verkar som om att det har försvunnit mer och mer. Julgransplundring innebar att det var kalas. Man dansade kring granen, klädde av den och kastade ut den. När man kastade ut granen var det med sång och alla barn fick godispåsar och man fikade. Om man frågar här i byn så verkar dom aldrig ha varit med om det. Ungefär som när man firade namnsdagar. Det gjorde man när jag var barn med tårta och en liten present. Jag minns att jag var så arg för att mitt namn hade ingen namnsdag. Men jag hette Birgitta också så jag firade den 7 oktober. Numera har mitt namn en dag den 3 maj.
  
                                           
I går kväll såg jag "Mästarnas mästare". Det var ett riktigt gäng dom hade satt ihop på Malta. Dom verkade ha roligt tillsammans. Sen började dansen på femman. Det började med 2o stycken dansare. Två stycken åkte ut, en kille och en tjej. I kväll fortsätter det med att ånyo en kille och tjej åker ut. 

Ikväll börjar jag med att se sista delen av "Förnuft och känsla" på kanal 24 kl.19. Sen kanske det blir "Morden i Midsomer" på ettan innan jag går över på femman och ser dansen.

Jag måste på biblioteket idag och hämta en bok som jag har reserverat. Det är Camilla Läckbergs "Fyrvaktaren". Det är ca -18 grader idag. Hoppas att det är lite varmare efter lunch. Matte ska till doktorn i dag. Han ska vara där 11,20 så jag vet inte när han kommer och äter lunch. Men han får väl värma maten när han kommer.

Nu ska jag duscha innan jag ska börja med maten. Ha nu en trevlig tjugondag Knut och gör en grandans. Vi hörs! Hej då!!!!!!!!!!

Kommentarer
Postat av: M Bäcklin

Hej Jane !

Kommer ihåg att jag var på julgransplundring hos dej,

2010-01-13 @ 12:26:41
Postat av: M Bäcklin

Hej Jane !

Kommer ihåg en julgransplundring hos dej, det var

nog i januari 1953.Tyvärr minns jag inga "detaljer"

så det var väl som vanligt, dans, fika och påsar.

Tror jag kommer ihåg några som var där, men vill inte skriva namnen här.

Det "största" just under den perioden var Björn och

Margit, jättespännande!Kommer du ihåg ?



Ha det bra utan dans och påsar!



Hälsar M.

2010-01-13 @ 12:38:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0