Dalby skola

1949 började jag skolan, Dalby skola 18 km utanför Uppsala. Det var en liten byskola som låg vid Dalby kyrka. Klass 1 och 2 var i ett klassrum och klass 3 t o m 7 var i ett annat rum. Vi hade en kvinnlig lärare och de andra hade en manlig. Man fick ingen lunch på skolan utan man hade ett smörgåspaket och en flaska mjölk med sig. Man fick sitta i klassrummet och äta. Toaletter fanns utomhus, så kallade dass. Jag bodde sju kilometer från skolan och nån skolbuss fanns inte, utan det var att traska och gå till skolan.

Vi hade ju nyss flyttat till Dalby, vi hade sommastuga där och på den tomten byggde pappa ett hus. Det huset var jättemodernt med oljeeldning, badrum och toalett, elspis o s v. Jag hade ju gått på lekis inne i stan och hade mer social kompetens än de andra ungarna som var förstaklassare. Jag var en pratig unge som gärna ställde upp på en massa bus. Fick för mig att jag skulle ha biologilektioner med ungarna. Så jag tog med mig olika djur till skolan. En levande igelkott, brorsans dansmöss, en levande orm i en jutesäck mm. Försökte fånga en vessla men den var för snabb för mig. Kan säga att fröken var inte  så glad på mig, men hon var kompis med min mamma, så jag klarade livhanken i alla fall.

I första klass fick man en läsebok som hette "Sörgården" och i andra klass hette läseboken "Önnemo". Jag älskade dessa böcker och har kvar dom än. Brukar ta fram dom ibland och läsa i dom. Undrar varför dom slutade med dom. Det var så fina berättelser i dom. Man fick som följa en familj på landet genom årstiderna.

I det stora hela trivdes jag i denna lilla byskola. Vi lekte på rasterna och hade jättekul. En del hade långt till grannar så de tyckte det var roligt med rasterna på skolan. Jag hade ju inga lekkamrater utan var mest med morfar. Vi bodde ensamma vid sjön. Vi hade bara sommarstugor till grannar. Men det gick bra det också. På somrarna var min kusin Janne hos oss hela sommaren och ibland hade vi sommarbarn. Min bror var åtta år äldre än mig och inte ville han vara med en sån barnunge. Men det gick bra med morfar. Han lärde mig en massa saker. Och han lärde mig rida och vissla. Jag var en lycklig unge.

Fint väder idag och jag har varit ute en sväng. Jag har också fått min guldspruta. Snart ska jag se på TV en stund och sen ska jag sussa. Kram till er alla kända om det är nån som läser detta. KRAM!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0