Matpriser

För ett år sen började jag föra bok på mina utgifter. Och jag har sett hur matpriserna gått upp med nån krona här och där. Det som gått upp mest är frukt och grönt. Ibland kostar ett kilo tomater 50 kr och ett kilo gurka 30-40 kronor. Och de är de utländska tomaterna och gurkorna. De svenska är ändå dyrare. På sommaren är de utländska grönsakerna billigare än de svenska. Och ändå har de fraktats rund halva jorden, men är åndå billigare. Det sägs att det beror på att svenska arbetarna har högre löner, kan så vara. Men min plånbok måste höra till dom utländska arbetarna. Jag tycker om frukt och grönt men snart måste jag mätta mig på vatten och bröd. Kan dom inte ta bort momsen på nyttig mat. Lite skulle det göra i alla fall. Bättre det än att sänka skatterna för höginkomsttagarna. Men glöm det, så blir det inte.

Soligt skönt väder idag. Satt ute en stund bakom konsum och njöt av värmen. Tänk när man kan vara utan jacka. Så skönt! Men det är ett tag till den dagen. Snart ska vi fira påsk och efter det kan våren komma. Kanske vi ska få lite snö först. Snö som ska ta bort den gamla. Är det inte så dom säjer. Hoppas det fina vädret är kvar i morgon på våffeldagen. Nu blir det till att sussa. Ha en god natt så hörs vi! Kram till er!!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0