Gråsparvar och andra stannfåglar

Lika kallt i dag. Var ut på balkongen nyss med en kartong hundmat. Jag sparar matrester till Susannne. Dom har tre jakthundar och matresterna som jag sparar har dom att blanda ut hundmaten med. Passar mig bra för jag hatar att slänga bort mat. Därför fryser jag ner resterna i påsar som Susanne hämtar då och då. Nu behöver jag platsen i frysen när jag ska handla i morgon. Därför var jag ut på balkongen. Det kändes kallt!

Jag ska tvätta i dag. Jag tvättar varje vecka för att jag ska slippa ha så mycket tvätt varje gång. Det är gott om tvättider för dom flesta har egen maskin hemma. Men det har jag nog skrivit förut.

Till lunch blir det rester. Matte får äta makaronilåda och jag äter bogfläsk med potatis. Till middag vet jag inte än men det löser sig.

Tänk om en vecka är det julafton. Hoppas att det inte är så kallt då när vi ska åka till Luleå. Nu har det ju varit blida hela hösten, men naturligtvis ska det vara kallt när man ska nånstans.  På radion i morse sa dom att det var 37 grader kallt i Vaimat. Det ligger mellan Kåbdalis och Jokkmokk och där har jag passerat många gånger, vet att det är ett annat kallhål. Tur då att vi bara har 20 grader. Och skönt vara i en varm lägenhet.

Det blir mycket läsa mellan tvättstugebesöken i dag. Har inte så mycket annat att göra. Tänker inte baka nåt särskilt. Jag får väl inte så mycket främmande just juldagarna.

Undrar var småfåglarna är såna här kalla dagar? Man ser dom inte. Har dom nånstans att bo? Stackars dom vad dom ska frysa i den här kylan. Man kan ju undra hur dom håller värmen. Jag vet inget om fåglar men det måste ju funka för dom. Dom kan ju inte bara frysa ihjäl. Får väl googla och se om jag får nåt svar.

                                     
Vet ni vad jag fick för svar? Jo, när det blir kallt flyger dom nånstans där det är varmare. En del fryser ihjäl. Man ska mata dom med fet mat som jordnötter och talgbollar. Nyss var det en liten gråsparv på balkongen som åt på en av talgbollarna som jag har där. Får ladda upp med mat åt dom till jul. Ska även sätta ut ljus eller marschaller så kanske det blir lite varmare för dom.

Nu ska jag dra mig mot tvättstugan. Jag hör av mig i morgon. Tänk att det är helg igen. Ha det govänner!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0