Kanske man flytt

Helmörkt ute och regnet är tungt. Kan vara glad att jag inte måste vara i älgskogen numera. Kan säga att jag inte avundas jägarna. Ja det skulle väl vara för köttet jag vill ha förstås.
 
Var så glad i går kväll då jag inte hade ont i tårna. Men tji för den glädjen. Klockan fem vaknade jag med dunk, dunk igen. Upp och tog två panodil, som inte hjälpte ett dugg. Det var bara att stiga upp. Har lust att köpa en yxa och bara hugga av mig foten. Men kan förstå att det inte hjälper heller. Det är väl straffet för allt ont man gjort i livet.
 
Började sticka på hundtröjorna igår. Kan nog bli snyggt i randat garn. Fortsätter idag med stickningen. Tror jag ska kolla fotbollen ikväll. Om det nu är på TV. Annars blir det radion. Det går bra att sticka vilket som. Sverige möter Kazakstan i Malmö. Tror på vinst för Zlatans lag.
 
I Jokkmokk hade dom tänkt få en gruva om samerna nu inte får som dom vill. Samerna har ju bästa renbeteslandet där. Precis som över allt annars, som när nån ska göra nåt för arbetslösheten eller annat som inte är renföda. Vore det inte bäst om människor som inte är samer, flyttade från norrland eller sameland. Då kunde ju dom stackars missförstådda nomaderna få ha sitt land för sig själva. Och dom andra kan få arbete i södra Sverige eller utomlands. Fast det är klart, pensionärer kan ju bo kvar. Om nu svenska staten vill betala ut pensioner till boende i nomadlandet. Annars får väl samerna göra det. Dom har ju en egen riksdag. Då kan vi sluta köra tåg på norrland också. Tågen kör ju på renarna och om det inte bor andra än samer där, vill inte staten betala för påkörda renar kanske. Och då kan dom också avliva alla rovdjur om dom vill. Då kan ju också folk som är emot rovdjur flyytta hit, så blir det mindre tjafs om detta. Visst blir det bra? Sen kan vi döpa landet i norr till Missnöjeslandet, Beteslandet eller Pensionärslandet. Ja vad vet jag!
 
Matte jobbar förmiddag idag och efter det far han hem och är ledig i morgon. Men han har sovit här inatt. Blir nog ingen målning idag heller. Det är för mörkt här inne. Så jag håller mig till stickningen och Emmerdale. Nu in i duschen. Ha det så bra hörni! Hej då!
 
                                    
 
 

Kommentarer
Postat av: Åsa

Haha där slog du spiken i kistan, lapparna har väl alltid klagat på allting, hur magert och eländigt dom har det, konstigt att dom har råd med alla skotrar och helikoptrar och gud vet allt som dom använder i renskötseln. Här i Hälsingland har vi idag haft Brittsommar, fast det är kanske lite för tidigt för att kalls så, varmt har det varit i alla fall, tänk bara 3 månader till Lucia...nu går det undan. Hejdå.

2012-09-11 @ 20:32:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0