Man fick bara finna sig

Inget nytt under solen för mig idag. Allt går sin gilla gång. 2 grader idag också och fortfarande ingen snö. Låter som om jag längtar efter snön, och det gör jag inte. Men det är ju som att det hör vintern till med snö, så att säga.

 När jag var liten och bodde i Dalby, en liten bondby utanför Uppsala, var det riktiga vintrar där. Mycket snö så att man ibland inte kunde ta sig till skolan. Vi bodde ensligt nere vid sjön och det var sju kilometer till skolan. Det gick inga skolbussar på den tiden, utan man fick ta sig till skolan på egen hand. Klagade nån? Icke det. Tror inte att man visste vad klaga var på den tiden. Det var bara att finna sig i det.

Nu för tiden kan ju inte barnen gå till skolan om det är mer än några hundra meter. Helst ska dom ha skjuts i bil ända till skoldörren. Kanske det är därför som dom har dålig kondition, många av dom. Inte alla, men många. En del barn är överviktiga. Dom skulle nog må bra av att röra på sig mera. När jag bodde i Älvsbyn och satt ute mycket, kunde jag kolla barn och ungdomar, som gick förbi. En del var ju riktigt feta. Stackars dom!

Isabel och Alec kommer och äter middag idag. Sen ska Isabel hjälpa mig att byta gardinkappa i köket. Ska försöka göra klart med adventspyntet ikväll. Sen får jag dammsuga och damma i morgon. Vill ha städat då Jocke med familj kommer på lördag. Ska bli så roligt att träffa dom.

Ska även göra julfint på uteplatsen med att ta ut stenäpplet och rengöra borden samt att ställa upp den lysande rottingtomten på ett av borden. Ska försöka ta ett kort när det är klart och det är mera ljust ute.

Ja mina vänner det var allt för idag. Ha en bra torsdag och hej då!

                            

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0