Hur klarade man sig förr

Den första november idag och 5 plusgrader fastän polisen varnar för halka i länet. Får inte ihop det riktigt men länet är ju stort. Läste i PT att Luleå kommun är billigast att vara boende i, i landet. Jasså! För att återgå till vädret så är det helmulet idag. Riktigt grått och man skulle vilja krypa ner i sängen och bara mojsa där, men det går väl inte för sig. Men egentligen, vem bryr sig.

Har ni tänkt på en sak? Hur klarade man sig förr. Tänk när det inte fanns t ex plastpåsar. Och frys! När bröd bakades lades det i burkar och fick torka där (därav skorpor). Mackorna till skolan lades i papper och det mjuka brödet blev hårt och det hårda mjukt. Det var innan man fick mat i skolan. Mjölken som hängde med mackorna var ljummen när man skulle dricka den.

Men mest av allt undrar jag, hur klarade sig folk utan mobiltelefoner? Det är för mig än gåta. Vart du än riktar din blick ser du folk med dessa telefoner. Pratar dom inte, SMS-ar dom eller spelar spel. Och dessa okontrollerande bilförare. För några år sen åkte jag taxi med en kvinnlig förare. Hon talade i telefon hela resan (2,5 mil) och var lika mycket i dikeskanten som på vägen. Jag bad en bön om att om jag kom fram helskinnad skulle jag skänka alla pengar jag hade kvar till hednamissionen. När jag äntligen kom fram steg jag av på darriga ben och chauffören önskade mig en bra dag. Jag önskade henne god tur. Hamnar inte hon i diket, har hon tur. Eller så tar mobilbatteriet slut. Jag har mobil men använder den bara till att ringa eller svara i. Kan inte tro att folk satt i telefon hela tiden när det bara fanns vanliga telefoner.

                        

Såg programmet med Kajsa Ingemarsson på sjuan igår. Ibland fick jag för mig att hon är släkt med Alexander Bard vad gäller elakheter. Men jag tror hon bara gör sig till och det gör ju inte han. Ganska ointressant program i alla fall. Lite roligare är "Pengarna på bordet". Så snabbt man kan bli av med 2 miljoner. Jag skulle bli knäpp om jag var med och såg pengarna bara försvinna. Som avslutning på kvällen såg jag deckaren "Anno 1790" som utspelar sig just 1790. I ett skitigt Stockholm. Tur att svenskarna har blivit renligare nu om dom verkligen var så skitaktiga då.

Då ska jag duscha nu och sen fundera ut vad jag gör till lunch. Kanske en tjock grillkorv med tomater. Får ju inte glömma att berätta att jag dammsög igår. Jag har fått tag i dammsugarpåsar nu. Är riktigt stolt över denna prestation igår. Men det gjorde ont kan jag säga. Ha det bra och hej då!

Kommentarer
Postat av: Åsa

Ja, november har börjat minst sagt milt, vi har runt 10-12 grader,förra året vid den här tiden så har jag för mig att första snön var på gång.Jag gillar snö så för min del får den snart komma, men sen behöver det inte bli kallare än 5 minus, det är alldeles lagom, hoppas att du slipper fler vådliga taxiresor, lät lite väl spännande. Ha det så bra.

2011-11-01 @ 20:01:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0