Idag firar Norge

Vaknade av ett riktigt åskväder. Nu är det så att jag inte är rädd eller så. Men blev fundersam när jag vaknade och undrade vad det var som lät så högt. Men jag konstaterade att det var åskan och somnade om. Nu skiner solen lite grann, men jag ser att det har regnat.

Ser att björkarna har ändrat färg vilket beror på att dom ska slå ut snart. Här går det undan. När det händer, händer det. Det värsta är att det är så skräpigt på marken. När jag gick till Ica i går såg jag hur mycket skit det låg på trottoaren. Glasspapper, läskflaskor, tom påsar som det legat bröd i. Alltså hungriga människor som äter och släpper skräpet bara ner på marken där dom står. Och ändå är det utplacerat papperkorgar både här och där. Mest är det cigarettfimpar, snusar och cigarettaskar och även tuggummin. På ett ställe låg det plastbestick. När vi bodde i Örebro skickade jag ut pojkarna varje lördag med varsin plastkasse där dom fick plocka skräp. Dom knorrade lite och påstod att det var inte dom som skräpat ner. Det tror jag inte heller men det gjorde att så fort nån kompis kastade skräp sa pojkarna till dom att plocka upp det. Annars fick ju dom göra det. Jag tror dom lärde sig för livet.

I dag är det Norges nationaldag, 17 maj. Dom firar riktigt sin nationaldag, inte som vi gör. Man blir lite avundsjuk när man ser hur roligt dom har, gammal som ung. Bor en norsk kille mitt över gatan här och han sätter upp en flagga på balkongen. 

Tvättade i går och städade duschrummet. Otroligt vad damm det blir i ett våtutrymme. Man tror inte att det är sant. Men så är det.

Gjorde stuvade makaroner och stekt bogfläsk till middag. Hann vila en stund också innan TV började. Har börjat med en ny bok "Det tionde fallet" av Joseph Teller. Verkar vara bra men får se när jag kommit längre in i handlingen. 

På TV i går såg jag "Brothers & sisters" och sen började "Tudors" om på ettan. Handlar om Henrik VIII och hans alla fruar. Men efter det höll jag på att somna så det var bara att gå till sängs. Har sovit gott trots allt.

Ser nu att det är molnigt igen. Kommer säkert mer regn. Men varmt är det. Ska nu göra vitkålssallad till blodpuddingen. Steker också bacon till. Det blir lunchen i dag. Ingen soppa idag alltså.  Till middag pannbiff, lök och potatis. Sen blir det stickning en stund innan maten (lunchen). Ser säkert "Emmerdale". 

Nu slutar jag för i dag. Ha det bra! Hej då! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0