Berlinerpopplarna

Jag har haft sovmorgon i dag. Vaknade först 8,30 och kände mig verkligen utvilad. När jag slutade med pencillinet blev jag mindre trött. Eller det kan ju vara ljuset som gör sitt till. Ljusare mornar, piggare kropp. Men kalla nätter har vi fortfarande och det får vi säkert ha hela denna månad. Men vad gör väl det när man vet att det väntar andra tider. Just nu är det -15 grader men soligt. Blir nog en stund ute idag om solen fortsätter skina.

Jocke och Tova tittade förbi på fika i går eftermiddag. Jocke far tillbaka till Skellefteå nu på morgonen. Det är roligt när dom kommer och hälsar på. Skulle önska att Alec och Isabel kom också. Det är några månader sen man såg dom. Men det är väl tiden som inte räcker till för dom. Eller så är det nåt annat som jag inte vet om.

Äter lunch ensam idag men jag har ju "Emmerdale Farm" till sällskap. På fredag köper jag grön färg som jag ska bättra på höstolen som står i hallen. Sen ska jag köpa nåt roligt garn till en halsduk. En trekantig sak. Lägg upp tre maskor. Öka en maska i var sida varje varv. Sticka glest (håligt) på stora stickor till önskad storlek. Lätt som en plätt.

Till middag blir det blodpudding med bacon och vitkålsallad och lingon. Måste tänka på att mitt låga blodvärde. Igår kväll såg jag "Saltön" och slutet på "Ocean´s eleven". Sen läste jag ur "Berlinerpopplarna". När jag såg TV-serien förstod jag aldrig varför den hette så. Jag vet att Berlinerpoppel är ett träd men nu läste jag varför den heter så. Under andra världskriget var ju Norge ockuperat av tyskar och tyska soldater hade planterat popplar vid gården som boken handlar om. Ingen trodde att träden skulle klara kylan men det gjorde dom. Därav titeln på boken. Boken är mera förklarande som man missar i filmen.

                                                          


Idag har jag inget måste att göra. Får göra som jag vill och det är skönt. I kväll blir det TV bl a mästarna och desperata fruar. Sen återvänder jag till boken innan John Blund kommer. Nu ska jag gå in på facebook och kolla om nån har skänkt mig nytt byggmaterial till min nya byggnad. Har det så bra nu alla vänner så hörs vi i morgon. Hej då!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0