Derby i kväll

Samma skitväder idag, fast det har blivit lite snö på backen. Pernilla hämtade Tova i morse och det gick bra. Jag steg upp kl 6 och det är ju inte vanligt för mig. Sprang runt med dammsugaren en stund. Det blir ju grus på golvet fast alla tar av sig skorna. Jag är ju alltid barfota så jag tycker inte det är så kul med grus på golvet.

Efter lunch blev det att vila en timme och sen gjorde jag en paltdeg. Stekte sidfläsk och snart ska jag sätta ner flatpalt i kokande vatten. Ska bli gott till middag med lingonsylt och smör. När jag stekte fläsket kom jag att tänka på hur mycket vatten det är i fläsk och allt annat kött. När började dom spruta in vatten i kött? Förut när barnen bodde hemma köpte man aldrig kött och fläsk på affären. Man hade älgkött (jagat) och så köpte man helslakt när det gällde griskött. När man nu ska steka en köttbit får man först koka den i stekpannan innan den kan brynas. Helsjukt i mitt tycke. Var det bättre förr? Ja, i alla fall enklare.

Spännande i Skellefteå i kväll. SAIK tar emot Luleå Hockey. Vinner nu inte Skellefteå så kommer man att få höra det i en hel vecka minst. Dom flesta som bor i denna by håller ju på Luleå. Jag kan inte med all vilja hålla på dom. Jag har ju hållit på Skellefteå sen mitten på 70-talet. Och sen är Klacken i Luleå så hatiska att jag blir rädd. Tänk dig att gå med ditt barn på hockey i Luleå och höra klacken som bara hatar allt. Hata, hata, hata skriker dom. Barnet man har med sig skulle ju bli rädd. Men efter ett par gånger skulle detta lilla barn hata och hata. Livet är sånt. Så heja SAIK!!!!!!!

En månad till julafton i dag. Denna helg som skiljer ut agnarna från vetet. Tänk alla ensamma människor som ingen har att fira jul med. Jag har i alla fall Isabel, Alec, Johan och Matte på julafton. Sen ska väl dom jobba resten av helgen så då blir jag väl ensam, men det går bra. Julafton är ju den dag som man inte vill vara ensam. Jag känner några som är ensamma men dom säger att det är skönt att vara ensam. Jag tror inte att dom menar det. Men vad gör man? Jag har slagit in några julklappar i dag. Har bara en klapp att köpa + en till reumatikernas julfest. Vad hittar jag på till den. Det är ju mest äldre människor som har allt och en del har diabetes. Tål att tänka på.

Ska nu lägga ner palten och duka. Alla tummar och tår håller jag på SAIK i kväll. Jocke och Oscar ser matchen på plats, lyckosar. Ha de govänner! Hej då!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0