Längtan

Sitter här med min kaffekopp och funderar på vad jag ska göra i dag. Distriktssköterskan ska komma och ta prover som ska skickas till reumatologen. Då kan de se om jag kan få min guldspruta på torsdag. Klockan 11.15 kommer Matte och äter lunch. Han ska få makaronilåda och sallad. På eftermiddagen måste jag ut och handla lite mat och vid femtiden kommer Matte och äter middag. Det blir fiskgratäng med potatis. Så det verkar som jag har fullt upp. Ska också försöka få in en vilotid. Kan bli svårt.

I morse när jag vaknade kom jag att tänka på min mamma och när hon berättade om godisdagen. På torsdagar skulle hennes mamma veckohandla. Då skulle ett av de äldre barnen följa med. De tog cykelkärran med sig och gick till specerihandeln och slaktaren. Dom bodde på söder i Stockholm och mamma sa att alla ungar satt på trappen och väntade på att de skulle komma hem. De visste att de skulle få godis och det var bara den dagen som de fick det. Och det var ju inte en massa karameller utan ett par stycken. Mammas farmor bodde i närheten av dem och mamma brukade hjälpa henne med att gå ärenden. En gång fick hon en 25 öring som tack. Mamma gick och köpte 5 st kokosbollar och satte sig utanför butiken och åt upp alla kokosbollarna. 

                  



I mjölkaffären fanns förutom mjölk, grädde, ost också glass. Glass var det bästa barnen visste men det fick man bara ett par gånger varje sommar. Då var det fest. Mamma sa att dom riktigt längtade till storhelgerna för då fanns det karameller och knäck. Nu får ju barnen godis och glass oftare. Jag vet inte om de är gladare för det. Jag tror inte att de längtar efter det heller. De är så vana att få det varje vecka så då värdesätter man inte det.
                   


Man kan längta efter mycket och det beror ju på vem som längtar. Skolbarnen kan längta efter sommarlov. Sjuka kan längta efter att bli friska. Småbarn kan längta efter mamma eller pappa. Ensamma kan längta efter sällskap. Törstiga längtar efter vatten. Ja längtan tar sig många skepnader men nästan alla längtar efter nåt. Jag brukar längta efter att umgås med mina barn och barnbarn eller längta efter en bra bok att läsa. Jag längtar också efter Alecs kramar och pussar. Alla längtar efter nåt.
Kram på er! Skriv gärna en kommentar! Kanske har ni nåt förslag på något ni vill höra om. Ha det så bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0