Smaskiga frukter

Apelsiner älskar jag. På vintern är dom saftiga och goda och jag tycker dom är det bästa som finns att äta. Jag köper aldrig Jaffa apelsiner för att de kommer från Israel. Gillar inte det Israel gör i mellanöstern. Men det finns ju andra apelsiner. Bl a blodapelsiner, dom är inte så stora men väldigt goda. Men nu i mars går apelsinerna mot torr period. Och torra apelsiner är inte goda.

Jag har andra fruktiga älsklingar. T ex Granny Smith äpplen. Gröna, syrliga, lite hårda äpplen. Så smaskiga. Jag måste skala dom för dom är vaxade. Min galla gillar inte äppelskal men skalar gör jag så gärna, för att få den syrliga äppelbiten i min mun.

Blonda grape är också goda. Jag äter grape med sked och gröper ur frukten mellan hinnorna, och saften rinner ibland nerför fingrarna. Men det gör ingenting för saften är så god och läskande.

Druvor är också goda. Särskilt dom kärnfria. Men dom får inte vara för söta.

Sen har vi Viktoriaplommon som kommer i augusti. Vi hade två sådana plommonträd när vi bodde i östergötland. Båda träden gav mycket frukt och så hade vi ett jättestort körsbärsträd, som jag plockade bären från och kokade saft av. Blev mycket god saft. Nu sen jag flyttat till norrland kan jag bara köpa plommonen och bigaråer (istället för körsbär) på affären om dom har.  Riktig körsbärssaft har dom ju inte på affären. Kallas nu för blandsaft.

Men man får ta det som bjuds. Och sommaren bjuder på det allra godaste. JORDGUBBAR ! Att bara skölja av dom och sen äta dom som dom är. Riktiga Finnerödja gubbar då smäller jag nästan av. Jag kan känna smaken i munnen om jag blundar. Jag längtar redan till sommaren. Det är ju inte det allra billigaste att älska frukt och bär men det är värt varenda krona. Nu ska jag skala ett Granny Smith ooch läska mig med.  Ha det govänner!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0