Släng ut vintern och ta in sommarn

Valborgsmässoafton är det i morgon. När jag var ung var denna dag speciell. Det var säsongspremiär i Folkets Park med nån bra artist och dans. Då hade man hängt bort vinterkläderna och sommarn hade kommit fram. Spelade ingen roll hur vädret var, det kunde vara kallt men man frös hellre i sommarkläderna än att man hade varma vinterkläder. Jag var ju en byxmänniska men innan jag började köra motorcykel hade jag kjol, kappa och högklackat på valborg. Kommer ihåg när jag var 15 år och vilka kläder jag hade. Kappan var ny, ljust röd med stor krage i poplin och skorna var ljust bruna, nästan beiga, med ett spänne över tårna. Jag hade håret i en hästsvans. Annars var det modernt med tuperat hår, en sorts volmfrisyr, men det gillade jag inte. På kvällen gick man till parken efter brasan och dansade. Det var mycket bugg bland ungdomarna och de äldre dansade foxtrott. Dansa var det roligaste jag visste. Jag hade en storebror som såg till att jag kom hem. Det var ju inte det jag ville, ibland ville man ju ha sällskap av nån snygg kille hem, men storebror hotade med stryk om killarna inte försvann. Och det ryktet spreds. Tur att man fick dansa och att inte brorsan var och la sig i där också.
 
På söndagarna var det en ungdomsklubb som hette Seven Eleven och var öppet mellan sju och elva. Då dansades det för fulla segel. Man måste haft en bra kondition då. Några droger såg man inte till, inte ens en lättöl. Vi hade roligt ändå. Skulle nån ha kommit på fyllan skulle han ha blivit utfryst. Jag vet inte om det var så överallt men där jag bodde var det så. Jag drack min första spritdroppe när jag fyllde 30 år. Det är sant men kanske otroligt.

På fredag kommer sommarn och det är härligt. Synd att den snart är förbi men man får njuta när den är. Idag ska jag njuta av kyckling och ris och sen gå ut en stund. Vi höres!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0