Valborg

För några år sedan läste jag en insändare som undrade hur folk gjorde förr när det inte fanns några plastpåsar. I går satt jag ute en stund vid Ica och då undrade jag vad folk gjorde innan det fanns mobiltelefoner. I hälften av alla bilar som passerade satt chauffören och pratade i mobilen. Lika många gående pratade i mobilen. Såg till och med en cyklist som pratade i telefon. Jag har en mobil med mig när jag är ute men det är i fall att det händer mig nåt. Det är  bra att mobilen finns men måste man prata i den hela tiden? Säg det!

Då är det valborg i dag. Det sägs att många ungdomar gör sin alkoholdebut i kväll. Stackars dom. Dom tror väl inte att det går att ha roligt utan alkohol. Det kanske börjar roligt men brukar sluta tråkigt. Jag är glad att jag inte är ung idag. Jag hade kanske också fastnat i den fällan.

Det var länge sedan jag var på en majbrasa. Sist var när jag hade nyss flyttat till Älvsbyn då jag och  min äldsta och yngsta dotter samt ett barnbarn for till Kanis för att se brasan. Vi kom dit vid 19.30 tiden och brasan hade redan brunnit ut och allt folk hade gått hem. Tala om att vi blev snopna. Var van vid att brasan tändes senare. Nu brukar jag se brasan på TV men det är mest för att höra vårsångerna.

När jag var barn bodde vi i Uppsala och där är ju Valborg speciell. Vid 15 tiden rusar studenterna nerför backen vid Carolina Rediviva under sång och tjosan. (Ungefär som tjurrusningen i Pamplona.) Och sen är det manskörer som sjunger och alla är glada och det är fest i hela staden. På kvällen samlas massor av människor vid brasan och sjunger i våren. Det händer att jag längtar dit. Jag är ju en Kungsängsflicka.
 
Kungen fyller år idag. Ja alla blir vi äldre. Minns när han kallades för lillprinsen och var en riktig busunge. Söt var han men full i bus. Jag tycker ibland att man ser bus i hans ögon i dag också. Fast numer kan han ju inte busa. Vad skulle svenska folket säga då. Jag skulle också vilja busa ibland men då tar dom väl in mig på psyket.

Ja ha nu en härlig valborg, i ert tycke.  Kram!!

Kommentarer
Postat av: Annalena

Ja, du har helt rätt i det. Det är en annan diskussion som berör mig mycket. Kände att jag inte kunde skriva om all skit som berör mig illa... Det blir för negativt då. haha!

Ha en riktigt mysig valborg! Många kramar från oss alla! <3

2009-04-30 @ 13:43:01
URL: http://oka042.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0